adif-renfe-fotoperiodismo valencia-agencia de prensa valencia-prensa valencia-comunicacion-periodismo-marketing-publicidad-diseño-carteleria-carton pluma-video corporativo-agencia prensa2-moises castell-carlos bueno-la veu d'algemesíM+S ALGEMESÍ, fa seues les propostes de la ciutadania, i presenta una moció protestant pels retards i supressions, i demanant més inversió, un canal eficient de comunicació, l’abaratament dels preus i la transferència de rodalies.

Com tots sabem el usuaris de les Rodalies de RENFE, i en especial els de la línia C2 que travessa la Ribera, són tractats per RENFE i per ADIF com a ciutadans de tercera; o de quarta. La línia C2 és una de les línies més utilitzades, però compta amb un material obsolet i en algun moment amb menys maquinistes del que calien.

Això ha fet que el percentatge de retards i anul·lacions dels trens valencians siga el més alt de l’estat, Un 11’2% dels trens arribaren tard el primer semestre de 2018 i un 4’5% ni arribaren, se suprimiren. Això ha fet fins i tots que el usuaris, o caldria dir més bé afectats, s’hagen organitzat en plataformes com Indignats amb Renfe, o que estiguen demanant als partits polítics la presentacions de mocions per a reclamar la millora dels serveis. Una estudiant d’Algemesí fins i tots ens ha passat una llista, no exhaustiva, de 20 trens del darrer quadrimestre que no arribaren o no eixiren a hora. I com no podia ser d’altra manera, hem escoltat eixes justes queixes i les hem transformades en una moció que hem presentat al ple.

Perquè no oblidem que no estem parlant ja de xifres o estadístiques, estem parlant de molèsties, de pèrdues de temps per a la gent i d’inseguretats tant pel que fa a la planificació del dia a dia. Però també estem parlant de la seguretat del servei, perquè freqüentment això suposa viatjar en pèssimes condicions de confort i seguretat. Sovint no es compleix la norma UNE-EN 13816 que marca un màxim de 4 persones dempeus per m2; o amb freqüència no es respecta la normativa d’evacuació en cas d’emergències en viatjar amb portes d’eixida de les unitats mòbils clausurades (conseqüència de que el parc mòbil és vell i amb falta de manteniment). Però a més d’un servei dolent, és car: a una estudiant valenciana anar a la universitat li costa entre dues i tres vegades més car anar que a altra que estudie en Madrid a la mateixa distància.

Cal recordar que el Secretari d’Estat d’Infraestructures ha reconegut que la despesa en Rodalia és «molt baixa» al País Valencià i va apuntar com a exemples els 13 milions de mitjana anual en el període entre 2012-2016, els 30 de l’any passat o els 45 que s’han executat enguany en Rodalia. En el projecte pressupostos de 2019 s’hi destinen 250 milions, però el problema és si realment s’invertiran, ja que sovint es posen xifres als pressupostos que després no s’executen. El mateix Secretari ha reconegut a més que el “material és antic i amb problemes de fiabilitat”. I tot això ha passat perquè Espanya maltracta econòmica i financerament al País Valencià, especialment quan governa el PP. No podem oblidar que el Pla de Rodalies 2010-2020 pactat entre el Gobierno de España i la Generalitat dotat amb 3.400 milions d’euros no s’ha executat pràcticament.

Per això hem presentat una moció demanant, entre d’altres coses, que s’acomplisca eixe Pla, que, d’aprovar-se el PGE, els 250 milions s’invertisquen realment, cosa que sovint no passa, però demanant també que es faça una reducció general en els preus de tots els títols de transport; que els abonaments de 10 viatges tinguen una vigència anual en lloc de mensual, o que s’establisca un únic canal centralitzat i coordinat d’informació a l’usuari de RENFE/ADIF, de manera que es puguen conéixer les incidències del servei de forma més eficient. Per últim també demanem que, quan s’hagen invertits el diners necessaris per a prestar un servei de qualitat l’Estat transferisca les competències de Rodalies, juntament amb el finançament, per a evitar que la distància als centre de decisió no ens perjudique.

Més Algemesí