La taula redona «Com parlar de drogues amb els joves», que tindrà lloc dimecres vesprada a Algemesí, tanca el cicle de jornades per a celebrar els 20 anys del programa “Si et passes, t’ho perds” en 2017.
L’ONG Controla Club ha visitat més de 80 municipis de la Comunitat i repartit més d’un milió de flyers durant les 2.186 activitats en les quals ha recorregut la Comunitat Valenciana.
Paco Roca, President de l’ONG, renova el compromís de la campanya si et passes t’ho perds pels joves valencians.
Dimecres 20 de desembre tindrà lloc a Algemesí la taula redona «Com parlar de drogues amb els joves» que tancarà el cicle de jornades i debats organitzats per l’ONG Controla Club per a celebrar el 20 aniversari del programa de prevenció de les drogodependències «Si et passes, t’ho perds», el programa de reducció de riscos més veterà de quants es desenvolupen en l’Estat espanyol.
La taula redona comptarà amb la participació de Marta Trenzano, Alcaldessa d’Algemesí; Paco Roca, Premi Nacional de Còmic i President de l’ONG Controla Club; Sandra Solbes, Psicòloga especialitzada en mediació i teràpia infantil i juvenil; Fina Burillo, Psicòloga i Tècnic de la UPCCA d’Algemesí, i Juan Barcala, Director de Projectes de l’ONG Controla Club, i servirà per a analitzar com han evolucionat les campanyes sobre drogues i els missatges dirigits als més joves durant aquests 20 anys.
L’evolució des del “NO A les DROGUES” dels anys 80 a el “SI ET PASSES, T’HO PERDS”, slogan creat pels creatius valencians Chari García i Mac Diego, ha suposat un canvi transcendental en el vocabulari i en els arguments utilitzats per a informar als joves sobre els problemes i els riscos de les drogues.
De forma pionera, l’aparició de la campanya “Si et passes, t’ho perds” en els anys 90 va suposar un salt qualitatiu en la manera d’abordar el problema de les drogues, evitant els missatges prohibicionistes, el rebuig social i l’estigmatització del consum de drogues, per a abordar la problemàtica de les drogues acceptant i assumint els seus consums com a mecanisme per a promoure la confiança entre els consumidors sobre els missatges d’aquestes campanyes, dirigits a prevenir els riscos associats a aquests consums, com són els accidents de trànsit, els problemes de sobredosis i comes etílics, l’augment de la violència i els altercats en les zones d’oci.
Des de llavors, l’ONG Controla Club ha desenvolupat el programa “Si et passes, t’ho perds” a la Comunitat Valenciana, intervenint directament entre els joves de més de 80 municipis, que aglutinen el 54% de la població de tota la Comunitat, duent a terme 2.186 activitats en zones d’oci, concerts, festivals, festes populars, centres comercials i centres d’ensenyament en les quals s’han distribuït una mica més d’un milió de flyers i fullets informatius.
Per primera vegada, els missatges de conscienciació dirigits als joves han utilitzat a disc jockeys, músics, artistes, falleres majors, esportistes, periodistes i dissenyadors per a potenciar la credibilitat i confiança dels missatges (VEURE LLISTAT ANNEX).
Missatges com “Amb la coca, no et ratlles”, “Històries del botelló”, “Pensa mentre balles” o “L’alcohol pot esperar”, juntament amb l’eslògan central “Si et passes, t’ho perds”, han protagonitzat cançons, espots de televisió, instal·lacions artístiques o concursos per a impulsar la creativitat en el temps d’oci, com els Premis Controlarte.
A nivell gràfic, l’evolució dels missatges ha sigut paral·lela a la innovació visual de la creativitat de la campanya, que ha passat del còmic al pixelat, dels flyers a les xarxes socials i el primer dissenyador de la campanya, el reconegut i guardonat dibuixant de còmic valencià Paco Roca és, actualment, president de l’associació Controla Club com a exemple del compromís de l’organització amb la creativitat i la innovació gràfica i visual per a garantir l’impacte constant de les campanyes de prevenció sobre els joves.
La culminació dels actes de celebració del 20 aniversari del programa “Si et passes, t’ho perds” ha permès renovar l’estreta col·laboració de l’organització amb tots aquells prescriptors juvenils, organitzacions empresarials i professionals, associacions socials, tècnics, experts i gestors polítics dels serveis socials i l’administració sanitària i mitjans de comunicació que han participat i col·laborat amb el programa de prevenció al llarg de tota la seua història i que, al mateix temps, ha permès renovar el compromís de la societat civil valenciana amb la problemàtica de les drogodependències en un moment de canvi radical de les pautes de consum de substàncies, d’aparició de noves addiccions i dependències tecnològiques i de noves amenaces latents que haurem de saber abordar entre tots.
PERSONALITATS I ENTITATS COL·LABORADORES AMB EL PROGRAMA “SI ET PASSES, T’HO PERDS” 1997-2017 (SELECCIÓ) 
– Falleres Majors de València (2000-2017)
– Reines de les Festes de la Magdalena de Castelló (2014-2017)
– Bellea del Foc d’Alacant (2006-2007)
– Lucía Martínez (Cantant del grup Miranda Warning)
– José Manuel Casañ (Cantant del grup Seguridad Social)
– Pau Donés (Cantant del grup Jarabe de Palo)
– Luis Bonías (DJ)
– Kike Jaén (DJ)
– Carlos Simó (Productor Musical)
– David Selles (Campió del Món de Motos Aquàtiques)
– Miguel Fuster (Campió d’Espanya de Rallies)
– Juan A. Borja (Campió d’Espanya de Motociclisme 500cc)
– Juan Escarré (Or Olímpic Hoquei)
– Dani Parres (Campió d’Espanya de Windsurf)
– Isabel Hernández (Campiona Olímpica de Judo)
– Francisco Javier Farinós (Vilarreal CF)
– Miguel Ángel Angulo (València CF)
-Toni García (Director cadenes musicals Cadena SER)
– Bartual (Locutor +Radio)
– Joan Oleaque (Periodista i Professor de Periodisme en VIU)
– Salvador León (La Cartellera Levante)
– Joaquín Reyes (Humorista)
– Lois
– Fnac
– Coca Cola
– Canal 9
– Postal free
– Lucas Records
– Contrasenya Records
– Futurama
– Campus Party
– VGPublic
– Tilllate.com
– Tuenti
– Spring Festival
– Festival FHWeekend
– FRA-Festival de Rock de Alaquàs
– Overbooking Festival
– Festivern