DE LLIBRES: ELS AL·LUCINANTS CONTES D’UN RUC
El llibre del qual parlaré en aquesta ocasió és un recull de contes que narra les aventures d’un ruc del Principat per les Illes, el País Valencià, la Catalunya Nord i l’Alguer. De cada conte podem extraure de forma divertida un ensenyament moral. Aquesta obra està plena d’ironia, humor i entreteniment, que farà que els més menuts i els no tan menuts passen uns moments molt agradables. Però el que m’ha semblat més interessant del llibre, és que podem veure a través de les aventures del ruc Robí les diferents variants de la nostra llengua. Així, segons el territori on el protagonista es trobe, els personatges parlen d’una manera determinada. Per tant, d’una forma ben senzilla aprenem a estimar la diversitat i la riquesa lingüístiques. Absolutament original i encertat és aquest plantejament pedagògic i didàctic, el qual fa que ens trobem davant d’un llibre extraordinari i necessari. Només per aquest fet, el text té una dimensió literària molt valuosa.
ELS AL·LUCINANTS CONTES D’UN RUC està publicat per l’editorial Unaria, que aposta per la poesia i per la literatura infantil. Els autors del llibre són Armand Company i Sasha Company-Tarasova, els quals viuen tots dos a Catarroja. El primer ha publicat quatre novel·les: “Viatge a Winona” (1999), “El Diari de guerra d’Olga Ros” (Premi Ciutat de Torrent, 2002), “Escrit en la foscor” (2003) i “Heysel” (Premi Llança de Sant Jordi, 2015). La segona és una xiqueta molt especial, plena de fantasia i imaginació.
També he trobat molt divertides, les reflexions que es fa el ruc Robí al voltant de les diferents situacions que se li plantegen al llarg del seu itinerari per tota la nostra geografia passant d’un amo a un altre. I és que en aquest llibre, els animals pensen, tenen sentiments i intel·ligència, i com no, ens fan riure i pensar, deixar-nos portar per la imaginació cap a territoris que desconeixíem.
D’aquesta manera, aquesta obra tan diferent, ens trastoca i capgira la nostra forma d’entendre i de concebre la literatura, amb la sana intenció de fer-nos aprendre més coses al voltant de la nostra realitat lingüística d’una forma agradable i innovadora.