el messies G.F. Händel basilica sant jaume algemesi diego ramon lluch Francesc Valldecabres Olatz Moreno, Maria Girbés, Joana Puchades Rosabel Ferragud contralts Inma Oltra Beatriu Angulo tenor Pepe Martinez baixos Antonio Sabuco, Lluís Angulo, Antoni Talens  Miquel Morera Carles Camarasa (trompeta), David Morales (orgue), Merxe Fresquet (violoncel) concertino Miquel Tarrassó.schola cantorum

El director, Francesc Valldecabres i músics abans del començament de l’oratori de Händel. MOISÉS CASTELL


La divuitena edició de l’oratori ha estat dirigida per Francesc Valldecabres.
No és una tasca fàcil ni senzilla. Els diversos Messies participatius que es fan arreu del món no solen tindre una vida tan llarga i, a més a més, sense interrupcions. Grans ciutats ho intenten, i amb subvencions importants d’entitats bancàries d’àmbit nacional; però claudiquen quan falla aquesta subvenció. Per tant, diguem que no és fàcil per a una ciutat xicoteta, que a penes frega els 30.000 habitants, mantenir en el temps un esdeveniment d’aquestes característiques; però en això estem, gràcies a l’esforç de l’entitat organitzadora, la Schola Cantorum d’Algemesí i, per descomptat, a la resposta d’instrumentistes i cantors, músics tots de les més distintes procedències, que any rere any, tornen a inscriure’s per a participar d’aquesta festa de la música.
El darrer diumenge de gener de l’any 2000, per iniciativa de Diego Ramón i Lluch, es posava en peu la primera audició completa a Algemesí de l’oratori El Messies, de G.F. Händel: el primer Messies participatiu de caràcter no professional del País Valencià.Dos característiques fonamentals defineixen aquest Messies d’Algemesí. La primera, és absolutament participatiu. En altres interpretacions, els professors de l’orquestra i els solistes solen ser professionals, amb la qual cosa el caire participatiu queda reduït als cantors del cor. I la segona, és en valencià, per a tribulació dels puristes. El mateix Diego Ramón i Miquel Alandete s’encarregaren de fer una meticulosa traducció, adaptant amb criteris filològics i fonètics la rítmica i la fonètica anglesa del text original a la de la nostra llengua. Amb açò, s’ha aconseguit un tercer factor diferenciador: que el públic pot entendre l’obra i viure la interpretació de manera molt més pròxima, ajudat també per les meditacions i comentaris que acompanyen els textos en un llibret d’acurada edició.
L’edició d’enguany, celebrada el passat diumenge, 29 de gener, a la basílica de Sant Jaume, ha estat dirigida per Francesc Valldecabres (València 1980), qui va començar a cantar a l’Escola Coral de Quart de Poblet i que, després de realitzar els seus estudis als conservatoris de València i Rotterdam, a hores d’ara és director de l’Orfeó Universitari de Valencià.
A les seues ordes han participat com a solistes les sopranos Olatz Moreno, Maria Girbés, Joana Puchades i Rosabel Ferragud; les contralts Inma Oltra i Beatriu Angulo; el tenor Pepe Martinez i els baixos Antonio Sabuco, Lluís Angulo, Antoni Talens i Miquel Morera. En la part instrumental: Carles Camarasa (trompeta), David Morales (orgue), Merxe Fresquet (violoncel) i el concertino Miquel Tarrassó.Tots ells més vint-i-set instrumentistes i huitanta-cinc cantors han posat en peu aquesta edició de El Messies d’Algemesí. Ara cal esperar la del 2018. En la Schola Cantorum d’Algemesí ja estan ocupant-se’n.