jubilats algemesi

Carlos Bueno.-

Com porten els associats les restriccions que la pandèmia ha imposat?

– Amb resignació i recel respecte al perill que comporta un contagi a la nostra edat, ja que a més de la infecció per Covid-19, està el risc afegit pels problemes sobrevinguts d’altres patologies que podem tindre per la nostra edat. A més, cal tindre en compte que tots els espais en els quals els nostres associats realitzaven les activitats han estat o estan tancats, començant per la “Llar del Jubilat” (encara que les perruqueries i l’oficina d’atenció a l’associat estan obertes) i continuant amb el “Casal de Festa” amb totes les activitats que allí es desenvolupen, sobretot les vetllades dels dissabtes, que es troben a faltar, ja que eren d’una vertadera convivència que propiciava que moltes persones isqueren de casa per a relacionar-se, sopar i ballar fins mitjanit. Això si que produeix una certa melancolia.

 

Han hagut de lamentar moltes defuncions?

– Evidentment sí, vàries, que lamentem profundament. Des d’estes línies enviem les nostres condolences i el més sentit condol als seus familiars.

 

Haver d’estar sense eixir de casa sempre és mal per a tots, però especialment per a les persones majors, que necessiten moure’s per a seguir actius.

– En la memòria d’activitats presentada per la Junta en l’Assemblea General de 2020, ja es deia que la nostra associació era de persones molt actives. De fet, entre totes les activitats mobilitzàvem 744 participants, i que amb el filtrat d’aquelles que realitzaven més d’una activitat eren 530. Això dóna una idea de la repercussió que ha suposat la suspensió de les activitats des del mes de març en mobilitat i salut emocional. No en va, després de l’estiu, davant el bon comportament de la pandèmia, la Junta va iniciar el procés de reobertura de les activitats presentant a les autoritats un protocol d’actuació extens i molt exigent, amb el qual vam obtindre autorització per al reinici de les activitats en el Casal de Festa per a octubre de 2020. Però davant el repunt de la segona ona de la pandèmia se’ns va requerir se suspengueren i així es va fer.

 

També el component anímic és molt negatiu.

– Evidentment, perquè encara que som majors, som gent molt dinàmica. Només cal veure qualsevol esdeveniment que es produïsca a la ciutat, allí ens veiem quasi tots, a més de totes les tasques que hui dia assumim de suport als fills, néts, institucions de cooperació, etc. Esta parada, per la forma i per la causa que s’ha produït, ens ha generat una “baixada” emocional i anímica important, i això és molt negatiu per a la gent de la nostra edat.

 

Des de quan porta tancada la seu de l’Associació?

– Només s’han tancat en etapes determinades els espais on es realitzen les activitats, però els membres de la Junta sempre han estat atenent el dia a dia de la institució i complint totes les mesures d’higiene i seguretat exigibles a cada moment.

Per posar-li dates als cessaments i reobertura de les activitats diríem que el:

14-03-2020, es tanquen totes les activitats pel confinament decretat en l’estat d’alarma.

04-05-2020, es va fer la reobertura de les perruqueries i l’oficina de gestió en la Llar del Jubilat.

01-06-2020, es va reobrir el local social i bar Llar de Jubilat i es va mantindre tancat en totes les seues activitats el Casal de Festa.

01-09-2020, es va reobrir l’oficina d’atenció de l’associat.

01-10-2020, se va sol·licitar i es va obtindre permís per al reinici de les activitats esportives en el Casal de Festa.

29-10-2020, ateses les instruccions directes rebudes i al bàndol publicat, l’associació va procedir al tancament de totes les instal·lacions, exceptuant les perruqueries i l’oficina de gestió en la Llar del Jubilat.

20-11-2020, es va reobrir l’oficina d’atenció a l’associat i fins hui.

Ens cal dir que l’Associació ha complit amb excés de zel amb tota la normativa que era i és aplicable, amb protocols ben definits del que s’anava a fer i com es faria, i els ha presentats a les autoritats pertinents.

 

Quines mesures s’han pres per a previndre la propagació del coronavirus?

– Totes les descrites en les anteriors respostes, presentades a les autoritats per a la seua aprovació i materialitzades en els diferents protocols d’actuació. De fet no tenim constància de contagis dins dels nostres recintes d’activitat.

 

Han tingut ajudes i informació per part de les Administracions?

– Tota i quanta hem necessitat, ajudes i informació, de totes les Administracions, però especialment del nostre Ajuntament, sobretot de la Regidoria de Benestar Social i Igualtat que amb qui per raons òbvies més ens relacionem.

 

S’han pogut realitzar activitats al llarg de l’any passat?

– El 2020 es va iniciar amb totes les activitats reglades i les del programa aprovat. Però només es va poder celebrar la festa de Sant Blai amb el rotllo i xocolate. També es va celebrar el 6 de març l’Assemblea General, i el 14 del mateix mes, per l’entrada en vigor de l’estat d’alarma, es va procedir al tancament de totes les activitats i de les instal·lacions. Com diem abans, les activitats esportives es van reobrir a l’octubre i a la fi d’eixe mateix mes es van tancar, així com el local social-bar que estava obert des de juny.

 

Quines són les perspectives per a enguany?

– És fonamental conservar la salut i complir en tot moment amb les mesures de seguretat front al contagi. Quant a la nostra Associació, mantindre la torxa encesa perquè, en el moment que la pandèmia ho permeta i les autoritats ens donen el vistiplau, puguem reobrir gradualment les activitats, sempre amb la màxima seguretat per als nostres associats.

 

De moment qui guanya, la por o l’esperança?

– Per descomptat l’esperança, encara que la por sempre és ahí. En la primera ona el nostre grup d’edat ha patit molt, però no per això ens anem ha deixar véncer.

 

La vacuna és la gran esperança?

– Per descomptat, però també hem de tindre-la en els antivirals que s’estan estudiant, per a millorar les expectatives de supervivència de nous contagiats amb patologies afegides.

 

Quins acords han pres en estos temps de pandèmia?

– La Junta només es va poder reunir al juny per a suspendre tots els actes programats, i al setembre es va sol·licitar la reobertura de les activitats, hui suspeses. Esment a part mereix la proposta de diversos membres de la Junta perquè s’iniciaren contactes amb institucions de la Ciutat que tenen per objecte l’assistència social i el voluntariat, amb la finalitat d’acordar amb elles la manera en què es puga col·laborar mitjançant aportacions econòmiques finalistes, és a dir, per a l’adquisició total o parcial d’equipaments. Per a tal efecte s’ha creat una comissió de contacte i avaluació de la nostra col·laboració.

 

L’Associació ha creat una pàgina web

– L’actual Junta té el convenciment de que esta Associació té una repercussió molt baixa en els mitjans malgrat comptar amb més de 1.700 components i amb una àmplia carta d’activitats reglades. Per a esmenar-ho s’ha aprovat crear la web jubilatsalgemesi.org, una pàgina que ara està en fase de construcció. Amb ella creiem que tot quant ocórrega en la nostra Associació estarà a l’abast de tots de manera directa i en temps real.

 

Segur que hi ha més idees per a continuar modernitzant-se.

– Es va començar amb un curs d’alfabetització digital, d’informàtica bàsica amb ordinador, el qual no es va poder finalitzar a causa de la situació sanitària. Hi ha programats cursos per a mòbils i tabletes. La Junta està obstinada en situar l’Associació en el segle XXI, digitalitzant tots els processos interns que siguen factibles amb la finalitat d’aprofitar totes les eines de gestió que les noves tecnologies ens ofereixen.