L’algemesinenca Salut Díez Reyes ha sigut una de les restauradores d’un quadre de Sant Vicent Ferrer i es descobreix que l’autor és Jerónimo Jacinto de Espinosa. L’obra del segle XVII, es troba en el convent dominic del Vedat de Torrent.

Ana Villalba i Salut Díez Reyes amb el dominic Martín Alexis. LVA

LVA.-  Una nova pintura de Jerónimo Jacinto d’Espinosa ha eixit a la llum. Es tracta d’un oli sobre Sant Vicent Ferrer del segle XVII. Segons han informat des de l’Arquebisbat, la identificació de l’autoria de la peça ha sigut possible en el procés de restauració de l’obra, treball dut a terme per les restauradores, Salut Díez Reyes, d’Algemesí, i la seua companya Ana Villalba.

El llenç, pertanyent al convent dominic del Vedat de Torrent, es trobava en una situació molt precària, amb fortes deterioracions motivades pel pas del temps, la falta de conservació i la seua mala ubicació. Segons han explicat les restauradores, “la seua restauració va suposar una intervenció global de la peça. S’ha sotmés a procediments sobre la tela del suport, la preparació i la pel.lícula pictòrica”. Totes les capes que estructuren l’obra “havien patit danys que atemptaven contra la bona conservació de la pintura i minvaven la seua qualitat artística”, han afegit.

Durant el procés de restauració es va plantejar la possibilitat d’estudiar la peça per a tractar d’atribuir la pintura a un període artístic, una escola o fins i tot a un pintor en concret, ja que no hi havia cap document que poguera explicar esta informació.

jeronimo jacinto de espinosa dominicos salut diez reyes ana villalba

Estat de l’obra abans i després de la seua restauració. LVA

El moment idoni per a això, com han explicat les restauradores, “era durant la restauració, perquè després dels processos de neteja, eliminació de vernissos i repintades posteriors així com de brutícia acumulada en superfície sobre la pintura, la pel.lícula pictòrica queda nueta i és llavors quan es pot analitzar en profunditat”.

Les especialistes van contactar amb Miguel Ángel Herrero, membre del Centre d’Investigació Medieval i Moderna de la Universitat Politècnica de València, perquè escometera l’estudi juntament amb Isidro Puig, Antonia Zalbidea i Joan Aliaga, tots professors i integrants de l’equip professional del Centre.

Aprofitant la restauració i intuint la qualitat de l’obra, es va veure oportú fer les proves d’autenticitat, per les quals es podria arribar a datar-la, donant com a resultat que correspon a la meitat del segle XVII. Els anàlisis, així com la investigació historicoartística, van acabar per concedir l’atribució al pintor Jerónimo Jacinto Espinosa, una vertadera troballa que engrossarà l’obra d’este autor.

Estat de l'obra abans i després de la seua restauració.

Salut Díez Reyes. LVA

El religiós dominic Martín Alexis, molt preocupat per recuperar l’obra, ha sigut l’impulsor i l’encarregat de la cerca dels mecenes i per això “s’ha pogut actuar d’una manera interdisciplinària sobre esta pintura, treballant junts restauradors i historiadors de l’art en pro de l’obra”.

El resultat de la intervenció es va presentar coincidint amb la festa de Sant Vicent Ferrer en el convent dominic de Torrent. L’obra està situada en l’atri del temple conventual, on les pròpies restauradores han revisat les condicions necessàries per a albergar-la.